Aanbod scholen


Basisonderwijs

 

Op zoek naar een stoere, creatieve en leerzame workshop voor het basisonderwijs?
Zoek niet verder!

Met Graffexperience beleven leerlingen een onvergetelijke ervaring vol kleur, expressie en samenwerking. Of je nu kiest voor een eenmalige workshop of een complete lessenreeks, ik zorg voor een inspirerende invulling die past bij jouw school en leerlingen.

De voorbeelden hieronder geven een indruk van de mogelijkheden en kunnen aangepast worden naar wens.
Zo maken we samen een programma dat perfect aansluit bij jullie groep, thema of leerdoelen.

Download de voorbeelden hieronder en ontdek wat graffiti kan betekenen in het basisonderwijs!


Workshopplan Bo Vanaf 8 Jaar Pdf
PDF – 391,1 KB 17 downloads
Lesprogramma Graffiti Bo Vanaf 8 Jaar Pdf
PDF – 135,7 KB 24 downloads

Voortgezet onderwijs

Op zoek naar een uitdagende, creatieve en eigentijdse workshop voor het voortgezet onderwijs?

Dan ben je bij Graffexperience aan het juiste adres.

Leerlingen ontdekken wat er allemaal komt kijken bij graffiti: van schets tot spuitbus, van idee tot eindresultaat. In één workshop of tijdens een lessenreeks werken ze aan hun eigen kunstwerk, individueel of als groep. Zo stimuleer ik zelfexpressie, samenwerking en eigenaarschap, en bied ik een positieve uitlaatklep voor energie en emoties.

De voorbeelden hieronder laten zien hoe een workshop of lessenreeks eruit kan zien en kunnen eenvoudig worden aangepast aan het niveau, thema of de wensen van jouw school.

👉 Download de voorbeelden hieronder en geef je leerlingen een creatieve ervaring die ze niet snel vergeten!

 


Workshopplan Vo Pdf
PDF – 288,5 KB
Lesprogramma Graffiti Vo Pdf
PDF – 363,7 KB 20 downloads

Burgerschaps doelen

1. Persoonlijke ontwikkeling en identiteit

Leerlingen ontdekken hun eigen creativiteit en leren zichzelf uit te drukken via beeldtaal.

Ze reflecteren op wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze dat willen uitdragen in hun kunstwerk.

Doel: De leerling leert zijn/haar eigen identiteit te onderzoeken en uit te drukken, en respect te hebben voor verschillen tussen mensen.


2. Sociale vaardigheden en samenwerken

Graffiti wordt vaak in groep of duo gemaakt: leerlingen leren overleggen, rollen verdelen en rekening houden met elkaars ideeën.

Ze oefenen in feedback geven en ontvangen op creatieve wijze.

Doel: De leerling leert samen te werken, conflicten op een respectvolle manier op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen binnen een groep.


3. Respect en omgang met omgeving

Leerlingen leren over de geschiedenis en regels van graffiti: wat is legaal, wat niet, en waarom?

Ze leren bewust omgaan met openbare ruimte en respect te hebben voor andermans eigendom.

Doel: De leerling leert wat verantwoordelijk gedrag is in de samenleving en hoe je positief kunt bijdragen aan de omgeving.


4. Cultureel bewustzijn en diversiteit

Leerlingen ontdekken graffiti als onderdeel van een wereldwijde cultuur, met verschillende stijlen en betekenissen.

Er wordt aandacht besteed aan verschillende perspectieven en culturele invloeden binnen street art.

Doel: De leerling leert open te staan voor andere culturen en kunstvormen, en diversiteit te waarderen.


5. Actief burgerschap en betrokkenheid

Door gezamenlijk kunst in de publieke ruimte te maken, ervaren leerlingen dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun leefomgeving.

Ze leren dat kunst kan bijdragen aan positieve verandering, gemeenschapsgevoel en maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken.

Doel: De leerling leert actief bij te dragen aan de samenleving en verantwoordelijkheid te nemen voor gezamenlijke waarden.


6. Zelfvertrouwen en veerkracht

Graffiti vraagt durf, doorzettingsvermogen en het omgaan met fouten.

Leerlingen ervaren trots en zelfvertrouwen als hun werk zichtbaar wordt.

Doel: De leerling leert omgaan met succes en tegenslag, en ontwikkelt een positief zelfbeeld.


Impressie Scala college Graffexperience dag