Burgerschaps doelen
1. Persoonlijke ontwikkeling en identiteit
Leerlingen ontdekken hun eigen creativiteit en leren zichzelf uit te drukken via beeldtaal.
Ze reflecteren op wie ze zijn, wat ze belangrijk vinden en hoe ze dat willen uitdragen in hun kunstwerk.
Doel: De leerling leert zijn/haar eigen identiteit te onderzoeken en uit te drukken, en respect te hebben voor verschillen tussen mensen.
2. Sociale vaardigheden en samenwerken
Graffiti wordt vaak in groep of duo gemaakt: leerlingen leren overleggen, rollen verdelen en rekening houden met elkaars ideeën.
Ze oefenen in feedback geven en ontvangen op creatieve wijze.
Doel: De leerling leert samen te werken, conflicten op een respectvolle manier op te lossen en verantwoordelijkheid te nemen binnen een groep.
3. Respect en omgang met omgeving
Leerlingen leren over de geschiedenis en regels van graffiti: wat is legaal, wat niet, en waarom?
Ze leren bewust omgaan met openbare ruimte en respect te hebben voor andermans eigendom.
Doel: De leerling leert wat verantwoordelijk gedrag is in de samenleving en hoe je positief kunt bijdragen aan de omgeving.
4. Cultureel bewustzijn en diversiteit
Leerlingen ontdekken graffiti als onderdeel van een wereldwijde cultuur, met verschillende stijlen en betekenissen.
Er wordt aandacht besteed aan verschillende perspectieven en culturele invloeden binnen street art.
Doel: De leerling leert open te staan voor andere culturen en kunstvormen, en diversiteit te waarderen.
5. Actief burgerschap en betrokkenheid
Door gezamenlijk kunst in de publieke ruimte te maken, ervaren leerlingen dat ze invloed kunnen uitoefenen op hun leefomgeving.
Ze leren dat kunst kan bijdragen aan positieve verandering, gemeenschapsgevoel en maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken.
Doel: De leerling leert actief bij te dragen aan de samenleving en verantwoordelijkheid te nemen voor gezamenlijke waarden.
6. Zelfvertrouwen en veerkracht
Graffiti vraagt durf, doorzettingsvermogen en het omgaan met fouten.
Leerlingen ervaren trots en zelfvertrouwen als hun werk zichtbaar wordt.
Doel: De leerling leert omgaan met succes en tegenslag, en ontwikkelt een positief zelfbeeld.